Zasady gry
-
Podstawy:
- W grze bierze udział 4 graczy.
- Gra się 16-kartową talią złożoną z asów(A), dam (D), waletów (W) i dziesiątek (10)
- w czterech kolorach -trefl, – pik , – kier i – karo.
- Celem gracza jest uzyskanie maksymalnej liczby punktów z gry (rozdania).
- Pierwszego rozdającego karty wyznacza się poprzez losowanie. Po rozegraniu rozdania rozdającym jest kolejny gracz (zgodnie z obrotem wskazówek zegara).
- Rozdający tasuje talię, daje do przełożenia graczowi go poprzedzającemu i rozdaje karty, cztery razy po jednej karcie każdemu z graczy, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, na sobie kończąc.
- Każda gra składa się z dwóch faz: licytacji i rozgrywki.
-
Licytacja
- W wyniku licytacji ustalony zostaje rodzaj gry, ewentualne kontry oraz wyłonione zostają strony rozgrywki: współpartnerzy i przeciwnicy – dwóch lub jeden „Stary” oraz przeciwni im (jemu) odpowiednio dwóch lub trzech „Młodych”.
- Licytację rozpoczyna gracz następny po zagrywającym. Po nim licytują kolejno (zgodnie z obrotem wskazówek zegara) kolejni gracze. Licytacja może mieć kilka okrążeń i kończy się, gdy wszyscy gracze spasują.
- Odzywka licytującego polega na spasowaniu (gracz mówi „pas” albo „dobrze”), zgłoszeniu gry lub skontrowaniu.
- Gry można zgłaszać w następującym porządku: wesele, zolo, zolo du. Po zgłoszeniu gry wyższej nie wolno zgłosić gry niższej.
- Kontrować można do maksymalnie 4 stopnia: „kontra”, „rej”, „bok”, „słup”.
Każde skontrowanie podwaja wartość gry. Skuteczne jest tylko kontrowanie przeciwko przeciwnikowi tzn. w obliczeniu gry pominięte zostaną kolejne skontrowania zgłoszone przez tę samą stronę. Przy grach z pojedynczym Starym (zole, cicha), Stary nie może kontrować jako pierwszy. - Zgłoszenie wyższej gry unieważnia wszystkie wcześniejsze kontry.
- Cztery kolejne pasy, a trzy po ostatnim zgłoszeniu lub skontrowaniu, kończą licytację ostatecznie i nieodwołalnie.
- Nie liczy sie kontra na cichą jeżeli grający posiada A i dowolną 10 biorącą i jest na dobitku.
W takim przypadku gracz powinien grać zolo ale nie jest to konieczne.
-
Rodzaje gier
- Zolo du – licytujący (pojedynczy stary przeciwko 3 młodym) zobowiązuje się do wzięcia wszystkich czterech bitek.
- Zolo – licytujący (pojedynczy stary przeciwko 3 młodym) zobowiązuje się do wzięcia ponad połowy oczek (co najmniej 53).
- Wesele – licytujący ogłasza posiadanie obu starszych dam (treflowej i pikowej), w wyniku czego starym obok niego zostanie posiadacz najstarszego spośród waletów, którego nie ma zgłaszający „wesele” (tzn. waleta trefl, dalej waleta pik, a ostatecznie waleta kier). Kto jest drugim Starym ujawni się dopiero podczas rozgrywki. Wesele wolno zgłosić tylko w pierwszym okrążeniu licytacji.
- Cicha – nie występuje jako odzywka w licytacji, a ujawnia się dopiero podczas rozgrywki, gdy gracz posiadający obie starsze damy (treflową i pikową) nie zgłosił „wesela” (nie musi), a nikt nie zgłosił gry wyższej (zoli). Gracz z cichą jest pojedynczym Starym, pozostali trzej są Młodymi.
- Gra zwyczajna – ma miejsce wówczas, gdy żaden z licytujących nie zgłosił któregoś z w/w rodzajów i nie wystąpiła „cicha”. W takim przypadku Starymi zostają posiadacze dam pikowej i treflowej, a dwaj pozostali są Młodymi. Podział na strony: Starych i Młodych, ujawnia się dopiero podczas rozgrywki.
-
Porządek kart
- A; 10; 10; 10; D; D; D; D; W; W; W; W; A; 10.
- Są dwa „obce”: as i as Obce różnych kolorów w rozgrywce się nie przebijają.
-
Rozgrywka
- Niezależnie od rodzaju gry pierwszym zagrywającym jest gracz po lewej stronie rozdającego (ten sam, który rozpoczynał licytację).
- Bitka składa się z czterech kart, dokładanych po jednej od każdego z graczy w kolejności z kierunkiem wskazówek, począwszy od zagrywającego. W każdej rozgrywce występują więc cztery bitki.
- Bitkę zdobywa ten z graczy, który dołożył najsilniejszego trumfa
- Zdobywca poprzedniej bitki, jest zagrywającym do następnej.
- Zdobywca bitki ma obowiązek ją zakryć i położyć przed sobą. Do zakrytej bitki nie wolno zaglądać.
- Zagrywający ma prawo użyć do zagrywki dowolnej wybranej przez siebie karty.
- Po zagraniu kolejni gracze mają w pierwszej kolejności obowiązek przebić wyższą kartą, jeśli nie posiadają mogą dołożyć dowolną kartę „trymufa”, a dopiero jeśli nie posiadają „trumfa” mogą dołożyć asa obcego.
-
Wynik gry
- Gra „Zolo du” jest wygrana przez Starego jeśli wziął on wszystkie bitki, w przeciwnym wypadku gra jest przez niego przegrana, a wygrana przez Młodych.
- W pozostałych grach poza „Zolo du”, gra jest wygrana przez pojedynczego Starego (zolo, cicha) lub parę Starych gdy uzyskali oni razem w zdobytych przez siebie bitkach co najmniej 53 oczka, w przeciwnym wypadku gra jest przez niech przegrana, a wygrana przez Młodych.
- Oczka liczy się następująco:
- 11 oczek za każdego asa,
- 10 oczek za każdą dziesiątkę,
- 3 oczka za każdą damę,
- 2 oczka za każdego waleta,
- w zdobytych bitkach. Razem w talii są więc 104 oczka. Z uwagi na wysoką wartość, asy i dziesiątki nazywane są „całymi”.
-
Wartość gry
- Zależnie od wygranej/przegranej, rodzaju gry, ewentualnych kontr i premii wylicza się wartość gry wyrażoną w punktach. Gracze otrzymują punkty dodatnie za wygraną i ujemne za przegraną.
- Suma wartości strony przegranej jest liczbą ujemną przeciwną do sumy wartości strony wygrywającej. Suma punktów wszystkich graczy wynosi zawsze zero.
-
Punktacja
Gra | bez kontry | z kontrą | z rejem | z bokiem | ze słupem | |
---|---|---|---|---|---|---|
Zwyczajna | z wyjściem | 1 | 2 | 4 | 8 | 16 |
bez wyjścia | 2 | 4 | 8 | 16 | 32 | |
bez bitki | 3 | 6 | 12 | 24 | 48 | |
Zolo | normalna | 5 | 10 | 20 | X | X |
Zolo du | normalna | 10 | 20 | 40 | X | X |
Cicha | normalna | 4 | 8 | 16 | 32 | X |